آساک۱۳

اَللّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافیةَ وَ النَّصْرْ وَ جَعَلْنا مِنْ خَیرِ انْصارِه وَ اعوانه وَ المُسْتَشْهَدینَ بَینَ یَدَیه

آساک۱۳

اَللّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافیةَ وَ النَّصْرْ وَ جَعَلْنا مِنْ خَیرِ انْصارِه وَ اعوانه وَ المُسْتَشْهَدینَ بَینَ یَدَیه

مدیر جهادکشاورزی شهرستان قوچان گفت : با توجه به عملکرد بالای تولید ذرت ونیاز آبی کم نسبت به سایر محصولات علوفه‌ای ، ذرت می‌تواند جایگزین خوبی برای گیاهان علوفه‌ای پر آب دیگر از جمله یونجه باشد.

ذرت علوفه‌ای جایگزین مناسب برای گیاهان علوفه‌ای پرآبعلی جنانی مدیر جهادکشاورزی شهرستان قوچان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ گفت: برای تامین علوفه یک ساله دام‌ها، ذرت کاران در قوچان برداشت ذرت علوفه‌ای از سطح ۷۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان را آغاز کردند.

وی افزود : میانگین تولید این محصول در هر هکتار ۸۰ تن است و برداشت آن از مزارع این شهرستان به صورت مکانیزه انجام می‌شود که نزدیک به ۳۰ درصد از این محصول به شهرستان‌های همجوار ارسال خواهد شد.

جنانی گفت: ۳هزار هکتار زراعت بهاره در سطح زراعی شهرستان وجود دارد که ۷۰۰ هکتار از مزارع قوچان زیر کشت ذرت علوفه‌ای قرار گرفته است و میانگین برداشت از هر هکتار ۳۵ تن می‌باشد .

مدیر جهاد کشاورزی قوچان تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال بیش از ۲۴هزار تن ذرت علوفه‌ای از سطح مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی اظهار داشت: این محصول برای استفاده به عنوان خوراک دام در دامداری‌ها، در انبار‌ها نگهداری می‌شود.

جنانی گفت: رعایت اصول صحیح کشت ذرت علوفه‌ای، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری باعث افزایش تولید این محصول در سال‌های زراعی جاری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: ذرت‌ها را به صورت قطره‌ای آبیاری می‌کنند و ۹۰ درصد بازدهی دارد که در این روش، هر هکتار ۶ هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود و محصول دو برابر افزایش می‌یابد در حالیکه این میزان مصرف در آبیاری بارانی ۹ هزار متر مکعب است.

وی با اشاره به کاهش سطح زیر کشت این محصول به دلیل کمبود منابع آبی گفت: با استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری و رعایت نکات آموزشی کاشت محصول، امسال در هر هکتار ۱۵ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است برداشت ذرت در قوچان تا پایان مهر ماه ادامه دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی