آساک۱۳

اَللّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافیةَ وَ النَّصْرْ وَ جَعَلْنا مِنْ خَیرِ انْصارِه وَ اعوانه وَ المُسْتَشْهَدینَ بَینَ یَدَیه

آساک۱۳

اَللّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافیةَ وَ النَّصْرْ وَ جَعَلْنا مِنْ خَیرِ انْصارِه وَ اعوانه وَ المُسْتَشْهَدینَ بَینَ یَدَیه

بالا بودن شاخص بیکاری قوچان در استان

| جمعه, ۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۳۹ ق.ظ | ۰ نظر

به گزارش خبرگزاری فارس از قوچان، علیرضا قامتی عصر امروز در جلسه شورای اداری این شهرستان با بیان اینکه قوچان به‌دلیل قرار گرفتن در مبادی ورودی خراسان رضوی و فاصله‌ای نزدیک با پایتخت ترکمنستان دارای جایگاه ویژه‌ای است؛ گفت: موقعیت اقتصادی این شهرستان وابسته به‌کشاورزی، دامپروری و پس‌ از آن، خدمات و صنعت است و عمده جمعیت روستایی در بخش کشاورزی فعال هستند.

فرماندار قوچان با یادآوری این مطلب که خشکسالی‌های اخیر به‌دلیل موقعیت اقتصادی این شهرستان، حوزه اشتغال را با مشکل روبه‌رو کرده است؛ بیان کرد: اقتصاد این شهرستان متکی بر کشاورزی است که متأسفانه موجب شده ضریب بیکاری قوچان از همه شهرستان‌های 28 گانه بیشتر شود.

وی یادآور شد: با وجود اینکه طی سه سال گذشته بیشترین جذب اعتبار در حوزه اشتغال رخ‌ داده و حتی در سال جاری رتبه اول جذب اعتبار اشتغال روستایی را به‌دست آورده‌ایم، اما بازهم شاخص بیکاری نسبت به‌میانگین استانی شاخص بالاتری است و از همین رو تأکیدات جدی درزمینه اشتغال انجام می‌شود.

قامتی با اشاره به‌انجام تفاهم‌های صورت گرفته با کمیته امداد امام خمینی(ره) در زمینه جذب تسهیلات برای حوزه گردشگری و بوم‌گردی؛ گفت: هفت روستای شاخص انتخاب شد تا با تسهیلات حداقلی زمینه اشتغال در بوم‌گردی فراهم شود.

فرماندار قوچان با بیان این مطلب که در بحث صنایع‌دستی غالب شاغلان روستایی به‌ویژه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در حوزه گلیم‌بافی موفق بوده‌اند؛ تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل در این شهرستان عرضه صنایع‌دستی است، یعنی محصولات خوب و ارزان‌قیمت تولید می‌شود، اما رابطه بین تولید و فروش وجود ندارد.

قامتی ادامه داد: جلسه‌ای با شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر قوچان برگزار و توافقی حاصل شد که براساس آن با توجه به‌حجم بسیار زیاد تردد خودروها در مسیر مشهد و مبادی ورودی استان، مجتمع ارائه محصولات تولیدی به‌شکل مشارکتی با شهرداری اجرای شود تا گام مؤثری در این زمینه برداشته شود.

متأسفانه برخی کسبه و بازاریان در مسیر هدایت‌شده دشمن حرکت می‌کنند

امام‌جمعه قوچان نیز در این جلسه بابیان این موضوع که در بازار برخی نگرانی ایجاد می‌کنند و کسبه و بازاریانی هم ناخودآگاه به‌سمت‌وسویی می‌روند که دشمن هدایت می‌کند؛ گفت: در این جنگ اقتصادی نیروها باید پا به‌کار باشند، اداراتی همچون صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی بازار را رصد و مورد پیگیری و بررسی قرار دهند.

حجت‌الاسلام محمدعلی دستجردی با اشاره به‌اینکه دشمنان همراه با جنگ اقتصادی به‌صورت توأمان جنگ رسانه‌ای را نیز پیگیری می‌کنند؛ بیان کرد: نقش رسانه در کاهش استرس و اضطرابی که دشمن ایجاد کرده است، مؤثر بوده و می‌تواند موجب عدم موفقیت دشمنان شود.

وی تأکید کرد: به‌تعبیر مقام معظم رهبری، ملت ایران هشت سال دوران دفاع مقدس را گذرانده و این تجربه خوبی است که در دفاع فیزیکی به‌دست آوردیم، امروز دشمن در بحث اقتصادی و رسانه‌ای متمرکز شده است، باید همان تقدس دفاع فیزیکی در شرایط امروز نیز استفاده شود.

امام‌جمعه قوچان این شهرستان را دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی همچون خاک حاصلخیز، دامداری خوب و آب‌وهوای مناسب دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از این ظرفیت اشتغال و مشکلات اقتصادی را حل می‌کند که کمیته امداد می‌تواند با این سه عنصر، قوچان را یک پایلوت در کشور یا خراسان رضوی قرار داده و سازوکاری را تعریف کند.

دستجردی با اشاره به‌وجود خانواده‌های بسیار در مسیر ورود به‌کمیته امداد؛ بیان کرد: برای رفع این موضوع نیز می‌توان برای اشتغال فرزندان این خانوارها برنامه‌ریزی انجام داد، زیرا اشتغال و سپس درآمد مکفی می‌تواند در موضوعات مختلف اثرگذاری داشته باشد.

6 درصد جمعیت قوچان زیرپوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند

مدیر کمیته امداد امام(ره) قوچان هم در این جلسه بابیان اینکه این شهرستان 6 هزار و 867 خانوار یعنی 12 درصد خانوارها را زیرپوشش قرار داده است؛ تصریح کرد: 11 هزار نفر یعنی به‌میزان 6 درصد از جمعیت قوچان از خدمات این نهاد بهره‌مند می‌شوند که از این تعداد، 3 هزار و 589 خانوار دارای سرپرست زن و 3 هزار و 278 خانوار سرپرست مرد دارند.

حسن دهقانی امیرآبادی با اشاره به‌این مطلب که به 907 دانش‌آموز، 125 دانشجو و 366 نفر از ایتام خدمات امداد ارائه می‌شود؛ گفت: در بحث مهم توانمندسازی و تولید اشتغال با حمایت‌های مجلس و دولت اکنون در قوچان 4 هزار و 500 طرح اشتغال ایجاد شده که 2 هزار طرح آن تحت نظارت قرار دارند.

وی افزود: به‌طور میانگین سالانه 350 طرح ایجاد و در سال 96 نیز 420 طرح با هزینه 52 میلیارد ریال در این شهرستان ایجاد شد و امسال نیز ابتدا تاکنون، 154 طرح بااعتبار 2 میلیارد و 500 میلیون تومان ایجاد شده است.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) قوچان با یادآوری اینکه درزمینه توانمندسازی فکری، فرهنگی و عقیدتی 450 قرآن‌آموز فعال در رشته‌های مختلف قرآنی فعالیت دارند؛ بیان کرد: سال 95 رتبه یک استان را مددجویان زیرپوشش این شهرستان کسب و در سال‌های 96 و 97 نیز در مسابقات قرانی استانی سه رتبه از 10 رتبه برتر استانی و یک رتبه برتر کشوری به‌قوچان اختصاص داشت.

قوچان پتانسیل مناسبی درزمینه لبنیات، دام و حوزه کشاورزی در کشور دارد

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه مهم‌ترین مباحث اجتماعی و فرهنگی جامعه مرتبط با اشتغال و بیکاری است؛ گفت: جامعه هدف کمیته امداد جامعه خاصی بوده که بر اساس پایش انجام شده در سال گذشته، 5 میلیارد تومان به 420 خانوار تسهیلات برای ایجاد اشتغال پرداخت کرده است.

 هادی شوشتری افزود: نیمه نخست سال جاری هم 2.5 میلیارد تاکنون جذب صورت گرفته که با همین فرض افزایش صددرصدی تسهیلات و اعتبارات در این زمینه رخ می‌دهد.

وی بافت و ساختار اقتصادی این شهرستان را بر مبنای بخش کشاورزی و دام دانست و تصریح کرد: اگر کمیته امداد با توجه به‌مجموعه ظرفیت قوچان مطالعه ایجاد یک مجتمع کشت و صنعت در قوچان برای بخش‌های خودکفایی، اشتغال و توانمندسازی کمیته امداد انجام دهند، فرصت خوبی است.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: این شهرستان به‌لحاظ نزدیکی به‌مشهد و داشتن گمرکات از ظرفیت خوبی برخوردار است و یکی از نقاط برند در کشور در زمینه لبنیات، دام و کشاورزی محسوب می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی