آساک۱۳

اَللّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافیةَ وَ النَّصْرْ وَ جَعَلْنا مِنْ خَیرِ انْصارِه وَ اعوانه وَ المُسْتَشْهَدینَ بَینَ یَدَیه

آساک۱۳

اَللّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافیةَ وَ النَّصْرْ وَ جَعَلْنا مِنْ خَیرِ انْصارِه وَ اعوانه وَ المُسْتَشْهَدینَ بَینَ یَدَیه

مشهد- ایرنا- جاده 25 کیلومتری قوچان - فاروج با قرار گرفتن در مسیر رفت و آمد مسافران در ورودی شمالی استان خراسان رضوی به دلیل شیب تند آن شاهد واژگونی مکرر خودروها و اصلاح این نقیصه جاده ای تنها راه کاهش حوادث در مسیر است.


راه های ارتباطی به‌ عنوان شریان ‌های اصلی نقاط شهری و روستایی دارای اهمیت فراوان هستند اما یکی از معضلات امروزه راه ‌ها بروز حوادث است که در این میان واژگونی خودروها بیشترین علت حوادث جاده‌ ای محسوب می‌ شود. 
شهرستان 180 هزار نفری قوچان در مجموع 700 کیلومتر راه شامل 190 کیلومتر راه شهری و 510 کیلومتر راه روستایی دارد. 
جاده قوچان - فاروج یکی از اصلی‌ ترین جاده های خراسان رضوی به دلیل قرار گرفتن در ورودی استان از مسیر استانهای شمالی کشور و سالانه محل رفت و آمد خودروهای خیل عظیمی از زائران حرم منور حضرت علی بن موسی‌ الرضا(ع) است. 
10 کیلومتر از جاده قوچان - فاروج در فاصله روستای فیلاب تا یوسف‌ آباد با وجود دو مسیر جاده ‌ای رفت ‌و برگشت به دلیل وقوع حوادث به ویژه واژگونی خودرو به ‌عنوان یکی از نقاط حادثه ‌خیز در خراسان رضوی معرفی شده است. 
دو مسیر مجزا در این جاده احتمال وقوع تصادفات رخ ‌به ‌رخ را به صفر رسانده اما وجود اختلاف سطح قابل ‌توجه بین جاده و حاشیه آن تعداد واژگونی خودرو در این مسیر را افزایش داده است. 
اختلاف ‌نظر مسئولان باعث شده همچنان مشکل شیب جاده در این مسیر باقی بماند اما رفع شیب جاده‌ ای به همراه ارتقای وضعیت ایمنی حفاظ ها و روشنایی مسیر می ‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش تعداد واژگونی خودرو در این جاده داشته باشد. 

* افزایش ایمنی جاده‌ ای 
رئیس پلیس‌ راه فرماندهی انتظامی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: جاده قوچان - فاروج به ‌عنوان قطعه راهی از ورودی استان باید مسیری آبرومند باشد و هر چه ایمنی آن افزایش یابد تصادفات نیز کمتر خواهد شد. 
سرهنگ هادی امیدوار یکی از دلایل بروز حوادث در این مسیر را کمبود حفاظ‌های ایمنی در دو طرف جاده ذکر و بیان کرد: با توجه به اختلاف سطح بین جاده و حاشیه آن در صورت نبودن حفاظ ایمنی واژگونی خودرو رخ می‌ دهد. 
وی همچنین تجهیزات، گارد ریلها و دوربرگردانهای ناایمن طراحی ‌شده در این مسیر را بسیار خطرناک توصیف و بیان کرد: فضای بین باندها کم بوده و در حدی نیست که بتوان دوربرگردان ایمن داشت. این امر موجب بروز تصادفات در دوربرگردان های مسیر شده است. 
رئیس پلیس‌ راه خراسان رضوی با اشاره به کاربری مسکونی اراضی حاشیه در طول این جاده و وجود زمین‌های کشاورزی که منجر به تصادف با عابر پیاده نیز می ‌شود گفت: از ابتدای امسال بیشترین معضل تصادفات عابر پیاده هنگام شب بوده است که با ایجاد روشنایی در مسیر به ویژه در مناطق مسکونی و زیرگذر برای عبور افراد، دام و احشام می ‌توان موجب کاهش این حوادث شد.
سرهنگ امیدوار افزود: ایستگاه ثابت پلیس به همراه 2 تیم گشت در این مسیر با توجه به اهمیت موضوع فعال‌ شده که موجب کاهش حوادث نسبت به سنوات قبل شده است. 
وی 70 درصد تصادفات قوچان در سال 95 را مربوط به جاده های فاروج و درگز دانست و اظهار داشت: پوشش بیشتر پلیس در سال گذشته کاهش تصادفات را به همراه داشت و تمرکز روی این مسیرها موجب افزایش تصادفات در جاده چناران شد که با جابه ‌جایی کانکس و چیدمان گشت‌ ها این مشکل نیز رفع شده است. 

* عوامل انسانی علت افزایش حوادث در جاده قوچان - فاروج 
فرماندار قوچان نیز با بیان اینکه جاده قوچان و فاروج نیازمند انجام اصلاحات نیست گفت: عامل اصلی حوادث در این مسیر، تردد ادوات کشاورزی و روستائیان ساکن در مجاورت جاده اصلی است.
علیرضا قامتی افزود: اکثر کارشناسی‌ ها عوامل انسانی را دلیل اصلی بروز حوادث در این مسیر می‌ داند و این امر نیازمند افزایش فرهنگ رانندگی است و در برخی از قسمت‌ ها نیز با نصب علائم هشدار دهنده و گارد ریل ‌ها می‌ توان ایمنی جاده را افزایش داد. 

*شیب طبیعی زمین بیشترین علت وقوع واژگونی در جاده قوچان – فاروج 
رئیس اداره ایمنی راه و حریم اداره کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده ‌ای خراسان رضوی نیز بیشترین علت وقوع تصادفات در مسیر قوچان - فاروج را شیب طبیعی زمین دانست و گفت: افزایش سرعت و دسترسی‌ های غیرمجاز برای ورود به جاده، واژگونی خودرو را افزایش داده است که با کنترل سرعت توسط پلیس می‌ توان این حوادث را کاهش داد. 
فرشاد سلطانی افزود: طرح شناسایی و انسداد راه ‌های غیرمجاز در دستور کار قرار دارد که با مسدود شدن این راه ‌ها احتمال انحراف خودرو کاهش ‌یافته و شاهد کاهش واژگونی خودروها خواهیم بود.
وی شیب شیروانی جاده در محدوده مزبور را یک به پنج خواند و اظهار داشت: با توجه به آئین‌ نامه اصلاح شیب ‌های کمتر از یک به سه، تمام شیب ‌های تندتر از این استاندارد توسط اداره راه قوچان اصلاح ‌شده و در کل جاده شیب کمتر از یک به سه وجود ندارد. 
وی گفت: به منظور افزایش ایمنی جاده و عدم انحراف خودرو ها در سرعت‌ زیاد نیز مطالعاتی در دست انجام است که پس از جذب اعتبار ، مناطق مورد نیاز اصلاح می ‌شود. 
سلطانی افزود: جاده قوچان – فاروج جزو راه ‌های اصلی است که بر اساس آئین ‌نامه اجرا شده اما عرض و شعاع کم در دوربرگردان ‌های جاده، دور زدن را دچار مشکل می ‌کند. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی